Il
procuratore generale dello Stato di New York, Eliot Spitzer |
(ASAPS)
– Tre ordini scritti dai procuratori generali di California, Maryland
e New York, hanno messo fine ad una campagna pubblicitaria definita da molti
"scellerata", che ave a come slogan – pensate – il ritornello
"bevi con noi". I direttori delle procure avevano parlato a chiare
lettere di "mancanza di coscienza", bollando il battage pubblicitario
in maniera inequivocabile e ottenendo alla fine – pur con qualche difficoltà
– di chiudere la vicenda. Tutto era nato con un’iniziativa che
sulla carta poteva anche sembrare innocua, ma che dopo un’analisi di
tipo sociologico da parte di associazioni dei consumatori si è rivelata
un vero e proprio autogol. La "RJ Reynolds Tobacco Company", vero
e proprio colosso statunitense nella fabbricazione delle bionde, sotto vari
marchi ed associata alla Camel, aveva infatti dato il via al programma promozionale
inviando a molti potenziali consumatori, in occasione del loro compleanno,
sei sottobicchieri accompagnati da una lettera, spiegando come preparare
altrettanti cocktail. Possiamo solo immaginare il putiferio che si è
scatenato, negli States, che per una volta non hanno avuto a che fare con
la caccia alle streghe dei messaggi subliminali. Su questi sottobicchieri
vi erano addirittura stampati i loghi di famosissimi alcolici come Finlandia
Vodka, Southern Comfort, Jack Daniels, Baileys Irish Creme e Bacardi Lemon.
Le compagnie proprietarie dei marchi – incalzate dall’autorità
giudiziaria – hanno subito negato di aver preso parte al programma,
dichiarandosi all’oscuro dell’iniziativa. Tant’è che
nessun contratto è saltato fuori. La questione ha preso proprio una
brutta piega, visto poi che l’iniziativa è risultata addirittura
fuorilegge in violazione al codice pubblicitario dell’industria dell’alcol,
alle quali è rigorosamente vietato intraprendere |
"iniziative
commerciali che spingano all’uso eccessivo di alcolici, ne promuovano
gli effetti intossicanti e spingano i giovani a bere come rito di passaggio
all’età adulta". La
"RJ Reynolds" si è dunque trovata sotto il tiro incrociato
delle procure generali e delle compagnie produttrici dei superalcolici,
ma la società protagonista dell’iniziativa ha inizialmente
proseguito dritto. Il diniego ha fatto aumentare i toni dell’azione
dei magistrati, che hanno successivamente alzato il tiro affermando –
nelle carte giudiziarie – che la compagnia "stava "promovendo
un consumo pericoloso dell’alcol" e che il suo "disprezzo
della salute pubblica, come dimostrato in questa campagna di marketing,
è privo di coscienza", nonostante fosse diretta apparentemente
ad un target di persone adulte sopra i 21 anni. A far sentire più
di tutti la propria voce è stato però il procuratore generale
dello Stato di New York, Eliot Spitzer, che raccogliendo le legittime
angosce dei genitori aveva accusato la RJ Reynolds, "apparentemente
non soddisfatta di vendere i propri prodotti mortali" di incoraggiare
le persone a festeggiare il proprio compleanno, abusando dell’alcol,
definendo il comportamento "semplicemente vergognoso". Secondo
uno studio condotto nel 2002 sull’uso degli alcolici da parte degli
studenti americani tra i 18 e i 24 anni – dice la italiana RSI News
– nei college universitari, l’alcol contribuisce alla morte
di circa 1.400 studenti all’anno, a mezzo milione di feriti e a 70.000
casi di aggressioni sessuali o stupri". (ASAPS)
Il comunicato stampa del procuratore generale di New York, Eliot Spitzer
Department of Law
120 Broadway
New York, NY 10271
SPITZER CONDEMNS TOBACCO PROMOTION ENCOURAGING BINGE DRINKING
R.J. Reynolds Mailing Touts Excessive Alcohol Consumption To Young Adults
Attorney General Spitzer today called upon R.J. Reynolds Tobacco Company
to immediately cancel a cigarette promotion that encourages binge drinking
by young adults. The demand was made in a letter to R.J. Reynolds CEO
Susan Ivey, which Spitzer sent jointly with Maryland Attorney General
J. Joseph Curran, Jr. and California Attorney General Bill Lockyer.
"This promotion is a complete abomination," said Attorney General
Spitzer. "Virtually every parent in America knows what it is like
to anxiously wait for a child to come home from a night out with friends,
worrying that someone will be drinking and driving. Now R.J. Reynolds
- apparently not satisfied just selling its own deadly products - is encouraging
individuals to ’celebrate’ their birthdays by abusing alcohol. It is just
shameful."
The advertising campaign involves Camel brand cigarettes, which is the
second-most popular cigarette with teens and young adults. R.J. Reynolds
mails an envelope to individuals on their birthday which reads: "Camel
- It’s your Birthday. Drinks on us." Inside the envelope are six
different drink coasters, each with a recipe for mixed drinks with high
alcohol content and tag lines that promote excessive and irresponsible
drinking such as, "LAYER IT ON. GO ‘TIL DAYBREAK," "MIX
THREE SHOTS TOGETHER OVER ICE, THEN MAKE SURE YOU’RE SITTIN’,"and
"POUR OVER ICE, THEN LET IT BURN." R.J. Reynolds says that the
mailings are sent to individuals over 21 years old on their birthdays.
"R.J. Reynolds has set a new low even for a tobacco company with
its latest marketing campaign. By linking smoking and alcohol, this campaign
blatantly encourages young people to start abusing alcohol as well as
to smoke," said Matthew Myers, President of the Campaign for Tobacco
Free Kids. "We are appalled that Reynolds is trying to increase its
cigarette sales by promoting alcohol abuse by young adults. If anyone
needed further evidence that R.J.Reynolds has not changed since the Master
Settlement Agreement, this latest marketing campaign should provide absolute
proof."
"Binge drinking is a major public health issue nationwide, especially
on college campuses, which makes this campaign even more appalling,"
said J. Edward Hill, President of the American Medical Association. "Research
shows the adverse health impacts of smoking and alcohol are increased
when these two addictive products are used together."
Attorneys General Spitzer, Lockyer and Curran initially wrote to Reynolds
in November, demanding that the company discontinue the program because
of the grave public health concerns raised by this promotion of excessive
drinking, particularly among young adults. The Attorneys General’s letter
also referred to significant scientific research showing that the combined
use of cigarettes and alcohol presents health risks over and above the
risks posed by smoking alone.
The drink coasters specifically mention well-known brands of alcohols,
including Jack Daniels, Southern Comfort, Finlandia Vodka, Kahlua, Bacardi
Limon, and Baileys. The Attorneys General therefore also wrote to the
four major distillers who produce those products, to determine whether
they were participating in the advertising campaign.
All four distillers indicated that they previously were not aware of the
promotion. Moreover, the distillers noted that the promotion would violate
the alcohol industry’s advertising code, which specifically prohibits
marketing practices that encourage excessive drinking, promote the intoxicating
effects of alcohol consumption, or urge individuals to drink as a rite
of passage into adulthood. The distillers have all written to Reynolds,
asserting that Reynolds has violated their trademark rights and demanding
that Reynolds "cease and desist" the promotional campaign, or
face potential litigation. Reynolds has refused those requests.
Spitzer, Lockyer and Curran therefore wrote to Reynolds again today, expressing
their outrage and disappointment with Reynolds’ refusal to discontinue
this irresponsible promotion. The letter states that Reynolds "is
promoting unsafe alcohol consumption" and asserts that Reynolds’
"disregard for public health as demonstrated in this marketing campaign
is unconscionable."
According to 2002 study commissioned by the National Institute on Alcohol
Abuse and Alcoholism Task Force on College Drinking, drinking by college
students, ages 18 to 24, contributes to an estimated 1,400 student deaths,
500,000 injuries and 70,000 cases of sexual assault or date rape each
year.
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